Hendek’te yapacak çok işimiz var
OSB’yi kana buladılar, Hendek’te yakalandılar
     KÜLTÜR ŞEHRİ HENDEK BUNU HAK ETMİYOR
KUTSAL GECENİN HİKMETİ
Bu yazı 26 Temmuz 2013, Cuma 12:43:26 tarihinde eklendi. 3958 kez okundu.
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

ZEKÂT VE SADAKA-İ FITIR - Burhan SATAR

ZEKÂT VE SADAKA-İ FITIR

Zekât kimlere verilir-nasıl hesaplanır? Fıtır sadakası vermek ile kimler mükellef? Ve benzeri sorulara sırası ile cevaplar vereceğiz.

 

SORU: Bugünkü şartlara göre, bir din görevlisi devir'e oturup iskat, keffaret ve sadaka'i Fıtır alabilir mi? Devir alan, ölünün günahlarını satın almış olur mu?

 

CEVAP: Bu meselenin sıfatla ilgisi yok. Şahsın maddi durumuna göre ölçülür. Elinde dinen zengin sayılacak kadar parası varsa devir, zekât ve sadaka-i fıtır ve benzeri sadakaları alamaz. Devir parası alan, ölünün günahını satın almış olmaz. Ancak sadakayı alan fakirin yapacağı dua, ölen mü‘minin affına vesile olur,

 

SORU: Bir talebe, Ramazan ayında, fahri vaiz olarak bir yerde vaaz etse, zekât ve sadaka-i fıtır alması caiz olur mu?

 

CEVAP: Fakir ise alabilir. Bu hususun mekânla bir ilgisi yoktur. Kendisinin zengin veya fakir olmasına bağlıdır. Hatta babası zengin olsa da, talebenin kendine mahsus bir varlığı yoksa zekât ve sadaka-alması caizdir.

 

SORU: Kur'an Kursu talebesine zekât ve sadak-i Fıtır verilir mi?

 

CEVAP: Kur’an Kursu talebesine fitre ve zekât vermek caizdir.

 

SORU: Sadaka-i Fıtrin kimlere verilmesi daha münasip olacağını açıklar mısınız?

 

CEVAP: Sadaka-i fıtır fakir Müslümanlara vermek gerekir. Fakirler arasından da amca, hala, dayı ve teyze gibi akrabayı tercih etmelidir. Bunlardan sonra Kur'an Kursu talebelerine, Salih kimselere ve diğer fakirlere vermek evladır.

 

SORU: Kuran Kurslarında talebe okutan hocalara fitre vermek caiz midir? Evet derseniz. Ayeti Kerime, Hadisi Şerif veya fıkıh kitaplarından delil göstermenizi, rica ediyoruz.

 

CEVAP: Fitre ve zekâtların Kur'an Kursunda okuyan talebelere verilmesi hem caiz ve hem de efdaldır. Hatta talebe zengin olsa bile zekât verilebilir. (Niymet'i İslam'ın Kitabü'z zekâtı’nin sayfa 35.nin (1) nolu dip notunu okuyunuz.

 

SORU: Talebe okutan bir şahıs, maaşlı olduğu halde zekât alabilir mi? Maaş deyince kadroludur demek istiyorum.

 

CEVAP: Dinen zengin sayılacak kadar yani nisap miktarı parası veya ticaret malı olan kimsenin zekât alması caiz değildir. Maaşından elinde bu kadar para mevcut ise zekât alamaz. Yoksa alabilir. Fakat nisap miktarına ulaştığı zaman alması yine haram olur.

 

SORU: Kefareti savm için verilen fitreler toptan bir fakire verilebilir mi?

 

CEVAP: Hayır, verilemez. Bir fakire bir günde, ancak bir kefareti Savm verilebilir. (Kefareti Yemin de böyledir.)

 

 

 

SORU: Bekâr kızın çeyizine zekât düşer mi?

 

CEVAP: Düşmez. Zira çeyiz adı verilen eşya, ticaret için alınmış değildir.

 

SORU: Bir kimsenin, giyeceği ceket, pabuç, ayakkabı ve elbise gibi giyim eşyasına zekât vermesi gerekir mi?

 

CEVAP: Bunlar şahsi ihtiyacı olup ticaret için bulundurmadığından dolayı giyim eşyasına ve ev içi eşya ya zekât vermek gerekmez.

 

SORU: Kaç altından ne kadar zekât verilecek?

 

CEVAP: Külçe halindeki bir altın, 80.18 gramı bulursa, ondan zekât vermek gerekir. Sarı lira halinde ise, 13 sarı lira ve bir de bir sarı liranın 3/4 bulunduğu zaman zekât vermek icap eder. Altının kıymeti hesaplanır ve kırkta biri verilir.

 

SORU: Hayat da iken kefen ve kabrini hazırlayan bir kimse, ölünceye kadar bu kefen ve kabrin zekâtını verecek mi?

 

CEVAP: Ticaret kastı olmadığı için kefene de kabre de zekât vermek gerekmez.

 

SORU: Kitapların zekâtı verilecek mi?

 

ÇEVAP: Kitaplar, için üç mesele vardır

a-Okuyup halka hizmet eden kimselerin din adamlarının kitaplarına zekat düşmez.

 

b-Okumasını bilmeyenlerin ellerindeki kitaplar, ticaret için bulundurulmuyorsa zekat düşmez. ve fakat, nisap miktarı bir değere sahip ise, kurban kesmek gerekir.

 

c- Kitap satışı ile meşgul bulunan esnafın elindeki kitaplar, nisap miktarını buluyorsa zekat düşer.

 

SORU: Koyun zekâtı hakkına açıklamada bulunur musunuz?

 

CEVAP: Koyun veya keçiye zekât düşmesi için sayısına ve altı aydan fazla halkın(umumun) istifadesi için bırakılmış mer'alarda otlatılmasına bakılır. Bu hususu şöyle ifade etmek gerekir.

 

a-Altı aydan fazla mer'a da otlayan ve sayıları kırk-ı bulan koyun veya keçiye zekat vermek gerekir.

 

b-Sayıları kırkı bulsa bile, altı ay veya daha fazla damda beslenen hayvanlara zekat düşmez.

 

c-Celep veya cambaz diye ifade edilen, hayvan alıp satmakla meşgul bulunan kimselerin elindeki koyun, keçi inek ve deve gibi hayvanların değeri 80.18 gram altın tutarında ise, zekata tabidir. İsterse sayıları nisaptan az olsun.

 

SORU: Zekât ve fitreye vekil tayin edilen bir kişi, muhtaç ise kendisi alabilir mi?

 

CEVAP: Zekât dağıtmaya vekil tayin edilen kimse. Onu kendisi alamaz. Şayet ihtiyacı varsa durumunu zengin kişiye açıklamalı, verirse mal sahibinden almalıdır. Aksi halde vazifesini su'i istimal etmiş olur.

 

 

 

SORU: Altının zekâtını kâğıt para ile verebilir miyiz?

 

CEVAP: Altının zekâtını kâğıt para ile ödenmesinin caiz olduğu mecmu'a-i cedide adlı kitabın 40. sahifesinde ifade edilmektedir.

 

SORU: Ziynet eşyası olan zümrüt gibi taşların kıymeti zekât nisabından fazla olduğu halde neden bunlara zekât düşmüyor da kadının ziynet olarak kullandığı Altın’a zekât düşüyor? Bundaki sebebi açıklar mısınız?

 

CEVAP: İnci, Zümrüt, yakut ve emsali şeyler süs eşyasıdır. Altın, takınmakta kullanılmış olsa da, paradır. Satmak kastı ile alınmayan ve süs eşyası olarak takınılan mücevheratın miktarı, ne olursa olsun, zekât vermek gerekmez. Satıcılığını yapan kimsenin elinde bulunan mücevherat, ticaret malı olduğu için zekâta tabi olur.

 

SORU: Bu memleket de her evde bir motosiklet var. Bu motor, onun hem atı hem de merkebi yerin de, her ihtiyacını onunla görmektedir. Bunun yanın da bir de traktörü var. Onunla da çiftini sürüyor. Haydi, bu da ihtiyaçtır diyelim. Bu arada taksisi olanlar da var. Bu taksi keyfi için var. Bu durumda taksiye zekât düşer mi?

 

CEVAP: Satış kastı yoksa sadece müşteri taşıyıp para kazanmak için alınmış ise, Bu Taksiye zekât düşmez. Sadece Kurban kesmek düşer.

 

 

SORU: 100 gram altınım var. Bunu bir ihtiyaç sahibine ödünç olarak verdim. Bir kaç senedir. Hep onun elinde, ben her sene bu paranın zekâtını veriyorum. Fakat bu parada bir üreme mevcut değil. Yaptığımız bu uygulama acaba doğru mu?

 

CEVAP: Bahsi geçen paranın her sene zekâtı verilmesi gerekir. Üremenin hükmen mevcut olması, zekâtının verilmesi için kâfidir. Takip ettiğiniz usul doğrudur.

 

SORU: F. Şirketinde üç hissem var. Şimdiye kadar aklıma gelmediği için zekâtını vermedim. Bu para çalışıyor. Acaba kardan mı? Bu hisselerin zekâtını vermemem gerekir? Acaba Şirket benim paramın zekâtını kendiliğinden veriyor mu?

 

CEVAP: Bahsi geçen şirket yetkilileri ile görüşün. Umum sermayenin yüzde kaçı döner sermaye olarak kullanılmaktadır? Bunu öğrendikten sonra, sizin hisseniz umum sermayenin yanında ne kadar ise hissenizin işletme sermayesindeki nispeti kadar zekât vermeniz gerekir. Siz emretmedikçe başkası sizin zekâtınızı veremez.

 

SORU: Geçmiş zekâtımı şu anda vermeye kudretim yok. Acaba sorumlu olur muyum?

 

CEVAP: Siz zekâtınızdan sorumlu durumdasınız. İyi hesap ediniz ve ilk fırsat da ödeme yoluna gidiniz. Zira dini vazifelerin mazeretsiz olarak geciktirilmesi, sorumlu olmayı gerektirir.

 

 

                                                                                             

                                                                                          26 Temmuz Cuma

 

                                                                                               BURHAN SATAR

 

Diğer Burhan SATAR Yazıları